Vad är Svenska kyrkan?

Vad är Svenska kyrkan? Det finns en definition som evangelisk-luthersk kyrka, Sveriges största trossamfund etc… Men vad är hon för människor?
Jag har några förslag:

  • En plats/ett sammanhang att tillsammans tillbe den treenige Guden.
  • En plats att sörja och glädjas tillsammans.
  • Ett sammanhang där jag kan känna mig hemma och vara mig själv.
  • Någonstans där jag som konfirmand får bolla tankar om identitet med ledare och jämnåriga.
  • En plats där jag som förälder kan lämna mitt barn och kan lita på att de har det bra och lär sig bra saker.
  • Ett sammanhang där jag kan samtala om livsfrågor och lära mig mer om Gud genom Bibeln och människors erfarenheter.

Vad är Svenska kyrkan för dig?

Kommentera

