Rätt fasta

Jes 58:

5 Är det en sådan fasta jag vill se:
en dag då man späker sig,
hänger med huvudet som ett strå,
ligger i säck och aska?
Kallar du det fasta,
en dag som behagar Herren?
6 Nej, detta är den fasta jag vill se:
att du lossar orättfärdiga bojor,
sliter sönder okets rep,
befriar de förtryckta,
krossar alla ok.
Dela ditt bröd med den hungrige,
ge hemlösa stackare husrum,
ser du en naken så klä honom,
vänd inte dina egna ryggen!
8 Då bryter gryningsljuset fram för dig,
och dina sår skall genast läkas.
Din rättfärdighet skall gå framför dig
och Herrens härlighet gå sist i ditt tåg.
9 Då skall Herren svara när du kallar,
när du ropar säger han: ”Här är jag.”
Om du gör slut på allt förtryck hos dig,
hot och hån och förtal,
10 om du räcker ditt bröd åt den hungrige
och mättar den som lider nöd,
då skall ljus bryta fram för dig i mörkret,
din natt bli strålande dag.
11 Herren skall alltid leda dig,
han mättar dig i ödemarken
och ger styrka åt benen i din kropp.
Du skall bli som en vattenrik trädgård,
en oas där vattnet aldrig sinar.
Detta är en riktig fastetext!
Det är Askonsdagens(dagens) Gammaltestamentliga text för denna årgång och den slog mig ordentligt igår. Den hänger så tydligt ihop med Joel 2:13:
Slit sönder era hjärtan, inte era kläder,
och vänd åter till Herren, er Gud.
Han är nådig och barmhärtig,
sen till vrede och rik på kärlek,
han ångrar det onda han hotat med.
Det är våra hjärtan Gud vill ha, inte vår religiositet och tomma handlingar. De är till ingen nytta om de inte görs i tillbedjan till den ende sanne Guden!
Det fetstilta får mig att tänka på de som stod ock kämpade på #blockad vid Migrationsverket i Kållered igår kväll. Och fegisarna på Västtrafik som stängde av en busshållplats på grund av deportationen. Nja, det är klart att det är förståeligt, men samtidigt har jag svårt för att de antagligen gjorde det på polisens inrådan/befallning, och i detta fall är det inte enkelt att se polisen som den bästa aktören i sammanhanget. Självklart gör de bara sitt jobb. Men ibland har de varit väldigt hårdförda mot fridfulla demonstranter, allt i onödan och allt till deras egna nackdel. Men det kan inte vara lätt att ha det jobbet heller. Antagligen måste de ikläda sig en hård roll för att kunna göra något så vansinnigt som att avvisa människor till Irak och andra ännu värre länder.
Det gör så ont i mig när jag tänker på det eftersom jag känt minst en som åkt med en sådan deportation (en av de första, innan blockaderna var så stora som nu). Broder Kamal räknade med att kunna överleva några dagar i Bagdad och planerade att fly igen när han kom fram. Det gör så ont att tänka på att någon ville denne fine äldre man något ont, och att han inte kunde få sluta sina dagar i frid i Sverige, utan all den oro och det lidande som deportationen orsakade.
Att jag sen har vänner som skulle kunna bli hämtade vilken dag som helst till en värre situation än Irak gör inte känslan bättre…
Därför är de som är med på #blockad hjältar i min värld!
Men det finns även annat att göra, hur kan jag  lossa orättfärdiga bojor, slita sönder okets rep, befria de förtryckta, krossa alla ok, dela mitt bröd med den hungrige, ge hemlösa stackare husrum, klä en naken när jag ser honom och inte vända de mina ryggen? Självklart genom att ekonomiskt stötta Amnesty, Not For Sale och andra organisationer som jobbar mot trafficking, biståndsorganisationer som ger mat till svältande på Afrikas horn osv. Vad kan jag göra mer, på nära håll? I ärlighetens namn ser jag inte så många nakna personer här i byn, utom vid badplatsen då, men då har de ju valt det frivilligt! Vad innebär det då i min vardag?
Jag får en tanke om att det innebär att se på alla med kärlek, se på alla lika som om de hade de finaste kläderna vi kunde tänka oss, och att vi också hade det, så att ingen behöver känna sig mindervärdig eller trampad på. Det tror jag skulle revolutionera vårt land, om vi alla såg på varandra med kärlek. Inte mesig kärlek, jag menar inte anarki, men kärlek och uppskattning för att det finns människor omkring oss som vi får möta och att vi får berikas av det mötet.
Det vore en gudfruktig fasta, en ny livsstil för de allra flesta av oss.
Kommentera

