Ännu en lögn avslöjad

Mycket av mitt själsliv går ut på att avslöja lögner jag samlat på mig genom livet. De kan ha kommit från min familj, många från skoltiden då jag hörde många mindre uppmuntrande saker sägas om mig, några från arbetslivet och några från olika kristna sammanhang jag varit i.

Idag när jag hörde jag en låt i UnderbaraClaras Sommarprogram i P1 insåg jag att det fanns en till att avslöjas.

My worth is not determined by the price of my clothes

Detta är nåt jag trott länge – att jag är mindre värd i andras ögon om jag har billiga kläder.

Det är något som följt med mig sen skoltiden. Jag växte upp i ett område där minst en tredjedel av klassen hade riktigt gott om pengar. Att ha de rätta märkena var väldigt viktigt, för att säga det snällt. Minns att jag ärvt en tröja av min kusin Lena. Det var en rosa collegetröja med halvpolo och dragkedjor, många tonåringar skulle nog ge mycket för en sån nu.

Jag tyckte att den var ganska snygg, den var annorlunda. Samtidigt skämdes jag för den. Det var inte en mörkt marinblå Aqua Limone tröja som jag kanske egentligen hade velat ha. Det var inget någon annan hade, men kanske framför allt, den var inte nyköpt. Åh vad jag skämdes, och samtidigt älskade jag den där tröjan. Den var ju så fin, och så var den ju från min favoritjejkusin (jag har bara en)!

De senaste åren har jag funderat på det här med konsumtion, både på grund av min begränsade köpkraft och ur ett miljöperspektiv. Trots att jag ibland kan önska mig nya klädesplagg är jag glad att jag inte använder mer av jordens resurser för att konsumera för konsumerandets skull.

För att återgå till lögnen. Jag skulle vilja säga att den bara hör hemma i min grundskoletid. Men det stämmer inte. Jag vet att jag tänkt liknande tankar så sent som senaste veckorna. Jag grubblade väldigt mycket på om jag kunde ha mormors fina klänning på ett bröllop (och kände mig jättefin!). Funderade så sen som idag; “Kan jag verkligen med att handla shorts på second hand?”

Nu är jag glad att jag kan säga att den lögnen är avslöjad. Mitt värde har jag i att jag är skapad till Guds avbild, och har inte ett dyft med prislappen eller åldern på mina kläder att göra!

One thought on “Ännu en lögn avslöjad

Kommentera

