Berörd

Är berörd av avslöjandena som kommit de senaste dagarna om de övergrepp som Viljo Nousiainen utsatt flera barn och ungdomar för. Det var bara några veckor sedan som jag läste en gammal artikel där flera talade om att det var synd om Viljo för att han inte fick den uppmärksamhet för sin yrkesskicklighet som han borde fått. Att han dog ensam och fattig.

Ingen klagar ju nu på denna yrkesskicklighet, men hans eftermäle blir nu ett helt annat.

Anledningen till att jag läste den äldre artikeln var att jag Googlade min släkting Pelle Crona som fortfarande jobbar för ÖIS. När jag gjorde det samma idag hamnade jag på en intervju på TV4Play. Det var inte roligt att se Pelle sån. Pelle är en mycket passionerad och ärlig man.

Det är verkligen starkt av Patrik, Christian och Yannick att gå ut med detta. Emanuel Karlsten gjorde mig uppmärksam på Yannicks tweet i morse. Ärligt och starkt!

Patriks fråga om vad man gör för att detta inte ska hända igen är ju den mest konstruktiva. Men den är inte lätt. Jag som är aktiv som ledare på ungdomsläger inser vikten av utdrag ur polisregistret. Det har efterfrågats förut, men i ärlighetens namn har jag inte lämnat in någon. Jag tänkte att det inte behövdes för jag har ju varit ledare så länge där förr. Men det är ju i sammanhanget totalt ointressant. Inslaget från 19Nyheterna fick mig att besluta mig för att skaffa ett sådant, och ha det redo när det behövs och på så sätt vara en förebild för andra ungdomsledare, både dem som inte har något att dölja och för dem som inte bör vara ledare för barn och ungdomar utan ägna sin fritid åt något annat (och söka hjälp). Vi människor är inte perfekta, och alla har något att ge. Men vi måste inse våra egna begränsningar och inte utsätta oss själva eller andra för risker för övergrepp.

Men jag tror också att vi alla behöver vara mer uppmärksamma, särskilt när det gäller övernattningar, särskilt när det gäller beroendeställningar och som Patrik sa “nån som har alla de senaste dataspelen” eller något annat som barnen/ungdomarna eftertaktar. Vi är alla beroende av varandra. Vi kan alla göra skillnad, både för ont och för gott.

 

GP

Kommentera

