Integration

Få saker får mig så engagerad som migrations- och integrationspolitik. Därför blir jag helt lycklig och tårögd när jag läser Carl-Henric Jaktlunds blogginlägg Integrationsnyckeln idag.

Han beskriver hur församlingen han växte upp i har integrerats de senaste åren, och vilken glädje det är för alla inblandade. Samma process har jag sett i flera församlingar häromkring, särskilt i Pingst församlingen i Säter. Det är en väldigt öppen och välkomnande församling. Jag blev alldeles överväldigad när jag var där på en ungdomssamling häromsistens. Det var verkligen öppna famnen för alla som kom, oavsett bakgrund och kyrklig (o)erfarenhet. De har gjort ett val att vara en öppen församling och många har hittat sitt andliga hem där, särskilt flera afrikanska familjer. Det har välsignat församlingen mycket – det ger liv och avspeglar mer av vem vår Gud är!

Själv har jag glädjen att möta många nysvenskar, och många som hoppas kunna bli det, på internationella caféet i Hedemora, vilket är ett samarbete mellan asylsökandes förening och Vasakyrkan. Varje torsdag samlas människor av olika ursprung och pratar svenska, så gott man kan, och delar livet tillsammans. Flera har hittat andra gemenskaper, både i församlingar och andra föreningar genom detta.  Det är fantastiskt, de allra flesta gånger! Självklart finns även svåra stunder, stunder där man önskar att man vore allt annat än svensk med tanke på hur vårt land behandlar människor, men det ger också möjlighet att be för Migrationsverket och dess medarbetare.

2 thoughts on “Integration

  1. Även jag blev glad. Se även bilderna från en liten pingstförsamling uppe i norr: Råneå Pingstförsamling som har många asylsökanden från bla. Kongo, kolla in bilderna nästan samtliga bilder från församlingens olika verksamheter finns både ”svarta” och ”vita” på bilderna. Deras pastor är ett föredöme att verka för en integration. På Kommunens hemsida kan man läsa följande ”Råneå är sedan några år tillbaka upptagningsområde för asylsökande från hela världen vilket har inneburit att skolan berikats med elever av utländsk bakgrund.” Se bilderna från Pingstförsamlingen här: http://pingstranea.wordpress.com/foton/
    Jag utmanar er stora församlingar: Har ni en mixad kör som leds av en invandrare?

Kommentera

