"Hang with me" – Robyn

Robyns senaste storhit får mig att tänka. Känner igen mig i stora delar av texten, och önskar att jag hade någon att säga det till. Andra delar skulle jag kunna vända till dess motsats (vilket iofs skulle motsäga andra delar av låten kanske, men ändå! ;-)).

Textraden jag gillar mest, för dess ärlighet, är bisatsen:

I know what’s on your mind, there’ll be time for that too,
if you just hang with me.

Att så ärligt, men rent, prata om längtan efter fysisk närhet med glimten i ögat tycker jag är underbart!

Ska försöka slå upp låten på Spotify – så om det inte blir nåt mer skrivet på detta inlägg så är det för att datorn dog och jag tröttnade på att slåss med den för dagen.

Fortsättning:

Raden som jag däremot ibland skulle vilja vända på är:

Just don’t fall recklessly, headlessly in love with me.

Alla vill väl, i alla fall ibland, bli totalt uppvaktad och älskad helt sanslöst mycket utan att det egentligen finns någon anledning, mer än att nån är helt totalförälskad i en! Detta självklart när man själv är förälskad i personen i fråga – annars är det ju bara jobbigt/tragiskt/svårt.

Den totala, sanslösa förälskelsen är underbar. Då när man tror att man vet allt, och knappt bryr sig om vad det är för underlag man går på, bara tankarna är hos honom/henne som man lever tillsammans med på rosa moln… Men den kan inte vara allt, det går inte, den håller inte.Den hittar efter ett tag ”fel”, olikheter som gör att den svalnar. I alla fall ett tag. Det som får en bra kärleksrelation att hålla nämns i en annan textrad:

if you’re for real and not pretend….

Den är så fin. Den beskriver vänskap och kärlek – två byggstenar som en fungerande kärleksrelation inte kan vara utan.

Här sitter experten och beskriver – utan erfarenhetenad hurdet kan fungera. Men lite av hur det inte ska fungera…

Kommentera

