En konstnär jag älskar

Där jag växte upp fanns det i sockenkyrkan kyrkfönster som jag alltid älskat. Målade kyrkfönster kan ju se ut på många olika sätt. Dessa kändes så moderna, så verkliga i all sin kantighet. De var inte förskönande som så mycket annan kyrkokonst.

Joël Mila heter konstnären som låg bakom dessa fönster. Han föddes 1895 i Jönköping,  och dog 1985. Han studerade både i Göteborg och Paris (konstnärslexikonettamanda). Joël Mila var medlem i St Jakobs metodistförsamling i Göteborg under större delen av sitt liv och han svarar för den konstnärliga utsmyckningen i kyrkan, altartavlan i kyrkan samt glasfönstret i kapellet hör till hans mer kända verk. Här är en av dem:

Så sent som på Trettondagen såg jag en oljemålning av Joël Mila i Johannebergs församlingssal, i Göteborg.

Jag vet inte varför det är så att jag blir alldeles glad när jag ser dessa bilder eller detta konstnärskap. Man skulle kunna tänka sig att det har med goda minnen att göra. Men i dessa fall tror jag inte att det är. Visst har jag goda minnen från Släps kyrka, men också flera svåra. Dels tror jag att det handlar om det ärliga, oförställda. Det är också att alla Milas konstverk får Gud att stråla – se bara på mångfalden i axen här på tavlan. Det märks att Joël Mila älskade Gud och Hans karaktär!

Kommentera

