Vad tänker folk?

Lyssnar som allt som oftast på P1 på radion. Programmet handlar om psykisk ohälsa hos unga och en kille berättar hur han tog sig ur ett drogmissbruk. När han berättar om hur jävligt det var kommer en låt. Den stälde med frågan:

-”There is a demon inside me. Can I kill it?”
Svaret som kommer från flera röster:
-”Hell No!”

Hur tänker man när man väljer en sån låt i ett sånt sammanhang?

Visst, jag hörde inte hela låttexten och det kan ha funnits ironi i den, men samtidigt var detta texten som upprepades. Det var budskapet låten gav.

Och hur tänker nu jag då?
Vad anser jag vara kopplingen mellan psykisk ohälsa och demoner?
Ja, jag tänker inte överandliga någonting. Min enkla tanke är att psykisk ohälsa i sig själv är något ont. Dock är inte den drabbade personen i sig själv ond eller en demon, vill verkligen förtydliga det. Detta onda, som ofta ger röster eller tankar, kan jag tänka mig att personifiera och kalla demon.
Så tänker jag.

Sen tror jag också att Jesus är starkare än all ondska, och det är trösterikt at veta.

Kommentera

