Jag vill ha en riktig karl.

UnderbaraClara skriver:

En av landets största bloggare och stureplansprofiler skriver i sin blogg:

Efter en kväll på Kåken har jag kommit fram till att jag vill ha en redig karl med hår på bröstet iförd gummistövlar. En karl som inte sneglar på ens jacka och frågar om det är “Acne Hydra Aw10 jackan”. En riktig man/…/ Men vad hände med den riktiga mannen?Karlakarlen! En sån vill jag ha tack. En sån som tar ner en på jorden och lyfter upp en mot diskbänken.

Clara reagerade mycket mot det här, särskilt mot en kommentar till inlägget om utseendefixerade män och kallade det:

vad är det för bakåtsträvande antifeministiskt skitsnack?

Och konstaterar:

Bevisligen finns en unken syn på manligt och kvinnligt i bloggvärlden.

Jag vet inte riktigt hur jag ska reagera på detta, men känner ändå att jag vill reagera.

Håller med om att manligt och kvinnligt inte handlar om hur lång tid man spenderar framför spegeln. Absolut inte. Då har vi hamnat helt fel. Det handlar inte heller om hårväxt, inte ens under armarna(!), eller fotbeklädnaden.

 

Jag vill ha en riktig karl.

Jag kan inte ens tänka mig en bestående romantisk relation med någon jag inte definierar som en riktig karl.
Men, jag tycker inte särskilt mycket om varken hår på bröstet eller gummistövlar.

Vet inte vad jag skulle vilja definiera som ”en riktig karl” mer än kanske nån som står kvar. Nån jag kan lita på. Nån jag kan snurra runt (inte med honom som fokus, första platsen har Gud, men nån som kan ta vid när jag inte känner mig stark, när jag inte har kontroll), nån som jagkan lita på helt enkelt. Med detta menar jag inte att man inte kan lita på kvinnor, manligt och kvinnligt handlar inte bara om kroppsdelar…

Viktigast i debatten om manligt och kvinnligt är att vi värdesätter det manliga och kvinnliga med samma värde.

Jag tror att män och kvinnor båda avspeglar Gud och kompleterar varandra. Däremot har vi precis samma värde. Det sitter inte heller i kroppsdelar!

Kommentera

