Relationen till Bibeln

Johan Nilsson skriver om en predikan på Dagens Hönöblogg.

Patric predikade mycket bra om vår relation till Bibelordet. Hur och varför vi läser Bibeln, Guds ord. Vi behöver brottas med hela Bibeln, inte bara läsa våra favoritställen. Vi ska inte läsa för att finna grund för våra åsikter och argument. Vi ska läsa för att mer och mer lära känna Gud och bli lika Jesus. Vi läser inte för att fullt ut förstå Gud, för det går inte.

Gunnar Ånskogs avrundning var skön och synnerligen berörande. Fritt ihågkommit ”När jag var på min första retreat för några år sedan läste vi bibeln och avslutade läsningen med att kyssa Bibeln. Vi lärde oss en kärlek till Ordet. Jag kommer från sammanhang där vi lärt oss skära sönder Bibeln och försöka avväpna den. Så skönt det är då att få lära sig läsa den lite mera rakt av. Att lära sig älska Ordet”

Jag kommer från en församling där man lärt sig älska Guds ord. Älska älska älska, både i kyssens vördnad och i att göra allt för att tankemässigt förstå vad som står och försöka få andra att tycka likadant. Det allra mesta av det är jag enormt tacksam för!

Jag är också enormt tacksam för den kunskap jag fått i Kullavikskyrkan, på Helsjöns Folkhögskola och på School of Biblical Studies. Den hjälper mig att förstå mer av vad Bibeln innehåller och jälper mig att se både de interna sambanden och kopplingarna till våra liv här och nu.

Det jag är mest tacksam för är hur Guds ande talar varje gång jag öppnar min Bibel. Varje gång! Ok, det kan hända att det var nån gång första gången jag läste Moseböckerna som jag inte riktigt förstod meningen med alla detaljer. Men nu kan jag alltid se något om Guds karaktär och Hans plan för oss människor och hur vi ska leva VARJE gång jag läser Bibeln.

Jag skriver inte detta för att skryta, för jag tror inte att det har med mig att göra. Jag tror att det är bibelordet + Den Helige Ande – och ibland kunskap – som ger denna insikt/förståels/mat vad man än väljer att kalla det. Det finns där – redo för oss att ta till oss både för vår egen nytta och andras. Bibelstudium får aldrig bara vara ”kunskapsinsättningar” det måste delas och förvandla våra liv – annars är det till absolut ingen nytta. Då jade vi lika gärna ha spenderat tiden med att stirra in i en vägg – eller om man ska va snäll – ut genom fönstret.

Johan Nilsson avslutar med att skriva:

Ja, ett mått att mäta om en gudstjänst berör är ju om man i slutet tänker ”denhär köper jag och ger till pappa i 56års present”. Jag tror jag köper denhär.

Köp då inte bara Bibeln (som flera av oss gjort till våra kära) utan dela också med er av kunskapen och kärleken till den. Utan dessa blir Boken lätt en dammsamlare…

Gud välsigne er!

Advertisements

2 thoughts on “Relationen till Bibeln

  1. Själv tror jag, om fenomenet gud faktiskt hade funnits, att han hade velat att vi skulle ta vara på vår korta tid på jorden (åren går faktiskt fort) och leva livet istället för att lägga tid på att försöka få ett bra ”nästa liv”. Hur vi skall uppföra oss får man lämna till etik och moral. Men det är bara min åsikt.

    • Jag håller med dig, och ser i Bibeln hur Gud vill tipsa oss om hur vi ska ta vara på vår tid på jorden på bästa sätt, delvis genom tips om etik och moral, men också tips om organisationsstrukturer som delegering och demokrati, handel, ledarskap eller ”t.o.m.” jordbruk.
      Vi samlar inga poäng till ”nästa liv”/himlen. Det ENDA vi kan göra är att ta emot den möjlighet som Jesus ger oss genom sin död och uppständelse.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s