Vem liknar du?

Kopierar från Carl-Henric Jaktlunds blogg på Dagen:

Chatrine Carlson utgår ifrån bibeltexten där Jesus möter en Samarisk kvinna (Joh. 4) och talar om hur han han sammanfattade allt i temat i det mötet, hur han rev barriärer och murar. ”Jesus rev många av den tiden murar – köns-, ras-, religions-, politiska murar för att nå henne med evangeliet”.

Kvinnan sa ”Hur kan du som är jude be mig om vatten, jag är en samarisk kvinna” och Chatrine Carlson gjorde en jämförelse som var en utmaning:

”Tänk om vi kunde vara lika djärva så att vi skulle få såna frågor från omgivning: ”Hur kan du som är kristen bjuda in mig till kyrkan, jag är ju muslim?”. Eller: ”Hur kan du som kristen bjuda in mig till din cellgrupp, jag är ju homosexuell?”

Nåd och sanning. Det präglade Jesus såpass att han blev omtalad för det. Tänk om det kunde bli likadant med dagens pingströrelse, drömde Chatrine Carlson.

”Vad präglar oss, är det Jesu sätt? Eller är det fariseernas?”

Otroligt utmanande! Radikal kärlek till alla människor. Det var Jesus känd för Han bemötte alla lika.
Jag måste ställa mig själv frågan om jag gör det? Helt ärligt så fegar jag allt för ofta ur, ibland på grund av människofruktan, men ibland nog av så hemska saker som förakt och stolthet. Det är hemskat att erkänna att det är så, men samtidigt är det skönt, och rätt, att vara ärlig.

Men, låt oss inte fastna i självömkan och självförakt utan låt oss, mig, göra något åt det! Låt oss vara frimodiga och bjuda in våra grannar vänner, ja till och med främlingar in i de gemenskaper vi är med i. Och är de inte tillräckligt bra att bjuda in folk till så gör dem bättre! Ställ dig upp och fråga om det finns andra som vill samma sak som du och gör något åt det! Sitt inte bara och vänta på alla andra. Tillfällen går ifrån oss varje dag som går, vi vet det men vill helst inte inse det. Men det är ändå sant. Låt oss därför inte låta fler gå förlorade, varken tillfällen eller människor, utan göra vad vi kan, inte vänta på att pastorn eller andra ska göra det åt oss!

Gud välsigne dig i det du gör!

One thought on “Vem liknar du?

Kommentera

