Pallade inte

Pallade inte att kolla på Gardells Oh herregud ikväll. Började kolla, blev först illa berörd av ”kyrktanten” (spelad av Gardell) som sa att man inte skulle titta. Det kan hända att olik sorters humor spelar in, men jag förstår inte vad han hade för poäng med det, förutom förnedring av både sig själv och oliktänkande.  Det förstår jag inte vad det skulle vara bra för, vad bygger upp med det? Men som sagt, det kan ha med humor att göra.

En sak som jag hann se var ett gripande inslag med bloggaren Lotta Gray där hon berättar rakt in i kameran om hur ett cancerbesked har förändrat hennes förhållande till Gud. Det har fått henne att inte längre tro på Gud, eftersom ”han gett henne det här”. Då sa jag rätt ut: det är inte sant! Önskar att någon kunde förklara för henne att ja – Gud är allsmäktig och ja – detta har hänt. Men cancer får man av biologiska orsaker, för att vår värld inte är perfekt, men det viktigaste av allt är att Gud är precis den samme. Han är lika fascinerande, lika spännande, lika kärleksfull, lika tröstande och lika trofast som Han var när vi upplevde det senast.

Jag inser verkligen behovet av mer bibelundervisning i vårt land. Att vi behöver läsa bibelböckerna och Bibeln som en helhet, inte som snuttifierad information. Och så måste vi tro att Gud är god, annars förstår vi inte Hans perspektiv.

När Jonas kallade gud för psykopat insåg jag att det bara namnet som är gemensamt på det jag och Jonas Gardell kallar Gud. Då orkade jag inte med att åka känslomässig berg-och-dal-bana längre och bytte kanal.

Men inget är omöjligt för vår Gud! Och det är så underbart!

Kommentera

