En bra resurs

När jag idag förbereder undervisning om att läsa Bibeln i sitt sammanhang, utifrån Jona bok, hittade jag en väldigt bra resurs för bibelstudium online.

Det är Projekt Runeberg som lagt upp ”Biblisk ordbok för hemmet och skolan” av Erik Nyström från 1896. Språket är ju gammalt, 114 år gammalt, men informationen är helt klart användbar i de allra flesta fall. Jag kan tänka mig att Dödahavsrullarna som hittades 1947 säkert påverkar något någonstans, men annars borde det mesta av de historiska fakta kvarstå,

Nu ska jag studera Nineve och se om jag kan förklara för de Nya Vingarna varför Jona inte ville dit, och varför Gud ville att de skulle omvända sig!

Kommentera

