Jag var där – rapport från "Kärlekens mässa"

Tyvärr kan jag inte ge en fullständig rapport för jag kom 8 minuter sent för jag satt och läste artikeln i Dagen (!)

Bakgrunden till mässan, som jag har hört den, var att kontraktsprosten i Stora Tuna kontrakt ville att alla församlingar i kontraktet skulle ha en förbönsgudstjänst i samband med kyrkomötets beslut om samkönade äktenskap. Säters församling och Susanne Håkansson var från början de enda som tackade ja. Flera präster från grannförsamlingarna anslöt sig senare. Det sas från början att det skulle vara en Regnbågsmässa. Varför namnet ändrades vet jag inte.

Temat för mässan var Kärleken, mycket utifrån 1Kor13, och mottot var: ”Överallt där kärlek sker, där sker någonting heligt.”

Det går ju att förstå det resonemanget på ett sätt. Gud är kärlek och Gud är helig, då måste ju kärleken vara helig.

Gud=kärlek+helighet
=kärlek=helighet

Och på ett sätt är det ju sant! Gud är helig och kärlek. Men det skulle ju i så fall vara lika sant att den människa som älskar är Gud, eller?
Ett annat problem med denna teologiska ekvation att i detta sammanhang, när det uppenbarligen inte bara handlar om plationisk kärlek, är att det handlar allt för nära grekisk tempelprostitution. Där man hade sex för att komma närmare det gudomliga, blidka gudar/gudinnor. Kanske blev denna tanke påhejad av Säters kyrkas grekiskinspirerade arkitektur, men mina tankar gick direkt till Artemistemplet i Efesos.

Susanne inledde sin predikan med en stor och uppmuntrande sanning: frågan om samkönade äktenskap handlar inte om människans värde; Vi, alla människor, har vårt lika värde för att vi är skapade av Gud!

Hon avslutade sin predikan med att säga att vi var samlade för att be för kyrkomötets ledamöter och för beslutet som ligger framför. Men jag hörde inte att någon gjorde det högt, och det stod inget om det i agendan, som annars hade skrivit ut alla böner (en fin agenda!). Det kanske var det folk bad för själva vid ljuständningen.

Min första reaktion efter mässan var: ”Intressant teologi!”
Det här handlar egentligen inte så mycket om äktenskapet, utan mer om hur vi ser på Gud och oss själva i ett större perspektiv. Äktenskapsfrågan är bara toppen av isberget. Men det kommer jag behöva mer tid att tänka över, innan jag publicerar mina tankar här.

Allt gott till er alla!

2 thoughts on “Jag var där – rapport från "Kärlekens mässa"

Kommentera

