Homosexualitet

Det är en fråga jag brottats med förut, men aldrig på det här sättet. Under min tid i ”Festivalkyrkan” på Peace&Love i Borlänge kom denna fråga upp i varje seriöst samtal ”Men vad tycker du om homosexualitet då?”

Senast jag brottades med frågan var det ur synvinkeln: ”Hur kan jag säga att min killkompis inte får längta efter en grabb när jag gör det?” -mer ur ett rättviseperspektiv. Nu är det ur ett teologiskt perspektiv: ”Hur kan Gud vara god om Han inte tycker att man får älska och ha en relation med vem man vill?”
Självklart kan man älska, och älska är inte bara sex, men frågan är: Hur kan en trygg kärleksrelation vara fel?

I samtal hör jag mig själv säga de argument jag hört för; att homosexualitet då Bibleln skrevs var mer tempelprostitution och pedofili. Att Gud skulle vara emot det är självklart, detbehöver inte diskuteras. Vad säger Han då om trygga relationer mellan människor av samma kön som upplever kärlek och attraktion till varandra?

Är det en brustenhet som några säger, en del av arvsynden, som en mutation i samhället? Hur hänger det ihop?

Teoidice-problemet har blivit förvänt. Människors största fråga handlar inte om ondskan i omvärlden utan om sig själv eller sina nära. ”Me-we-kulturen”.
På ett sätt är det underbart att människor bryr sig om sina medmänniskor!!! Men, det blir så tragiskt när det kommer i vägen för människor att lära känna Gud.

Min summering just nu blir att jag ändå får stå på det Guds ord säger, men jag kommer fortsätta prata med Gud om det, för att verkligen förstå vad Han menar!

Kommentera

