Reagera på synd

Läs

Mark 9:42-50

Reflektera

En bibeltext som jag ofta stutsat på är när det står om att vi ska hugga av händer och fötter, och riva ut ögon om de får oss att göra något som är fel (Markusevangeliet 9:42-50).

Vi kan väl fundera lite på det här:
Hugga av händer och fötter? Första bilden blir ju väldigt blodig. Det är så väldigt drastiskt! Vad kan Jesus mena med det där egentligen? Han måste ju mena vårt bästa, och självklart menar Han inte detta i bokstavlig mening – att vi ska hugga av oss handen för att vi slagit någon eller tagit något eller gjort något annat dumt! Det får vi aldrig tro. Men Han vill att vi skall göra något drastiskt åt det som är fel och inte bara undvika problemet och låtsas som ingenting. Det löser igna problem utan tar oss bara djupare ner i synden för det gör att vi skapar massa lögner och annat dumt för att dölja det vi gör. Dessa lögner bygger upp murar runt omkring oss. Det är inge bra!

Därför måste vi reagera när vi ser synd i våra liv, det kan vara svårt, men ett måste för att vi och andra människor runt omkring oss ska må bra. Synd påverkar alltid andra människor, på olika sätt. Jag har själv märkt att jag t.ex. inte mår bra av att kolla för mycket på romantiska komediserier (rom-com), då tänker jag jättemycket på det här med relationer och tycker synd om mig själv. Det ärar inte Gud att jag sitter och tycker synd ocm mig själv och därför är det synd. Så att inte titta på rom-com är ett sätt för mig att reagera mot synd, även om det självklart finns många bra att göra det.

Reagera

Fråga Gud vad Han vill att du ska ”hugga av” i ditt liv.

Gör upp en plan för hur du ska göra det.

Om du vill, skriv en lapp och ge det till en kompis, för att någon annan ska veta om det och kan hjälpa dig.

Be

Be att Gud ger dig kraft att ta dessa steg, att reagera på allvar mot sånt som är fel i ditt liv.

Kommentera

