Förebild

Jag kan inte låta bli att lägga in en liten blänkare om vad Carl-Henric Jaktlund skrev idag om Tuva Novotny.

Tuva talar om för alla tidningar hon skall jobba med att hon inte vill sminka sig mer än vanligt och inte ha på sig kläder hon inte skulle haft till vardags för att inte öka den ytliga skönhetshypen i vår värld.

”Det kan verka naivt att tro att man kan göra skillnad, men detta är något jag uppriktigt ser som mitt ansvar. Kära hälsningar. Tuva”

Så bra!

Vi måste alla inse och ta ansvar för att vi alla är förebilder för varandra, egenligen alla som ser oss, hör oss eller hör om oss på ett sätt eller annat. Varken vi vill det eller ej så påverkas vi hela tiden av vad vi ser och hör – varför är det då så svårt att fatta att vi som syns och hörs (även utanför media!!) även påverkar andra? Är det någon form av falsk självbild som gör att vi inte tror att vi är viktiga för någon annan, att vi inte är något att lyssna på? Eller tror vi inte att vi som enskilda människor gör skilnad?

Det är så fel, det märker man lätt om man bor med andra människor. En persons ovana blir väldigt lätt allas… Därför måste vi vända på det, som Tuva och använda vårt ansvar till något positivt! Vi skall göra världen vackrare, men med andvar!

Idag fick jag en förebild till – Tuva Novotny. Carl-Henric Har varit det länge. Men tack för att du skrev detta!

Uppdatering:

Daniel Astgård skrev i torsdags ett citat som stämmer så bra in på detta:

”Example is not the main thing in influencing others. It is the only thing.”

Albert Schweitzer

One thought on “Förebild

  1. Hej Lisa
    Fick ett uppdrag idag att kontakta någon som jag inte hört av mig till på länge, och då kom jag att tänka på dig!!

    Hoppas du mår bra och har det bra!!

    Kram Malin

Kommentera

