Barn

Det är intressant vilka frågor som rörts upp av gripandet av barnläkaren på Astrid Lindgrens Sjukhus, vilket ju i sig måste vara fruktansvärt för alla inblandade. Helt plötsligt så kommerfrågan om dödsjälp och människovärde fram i en annan dager.

Jag tänker på det här med barn, och vilket ansvar det är.  Och i slutänden vilket ansvar det är att sätta sig själv i situationen då man kan bli förälder – alltså att ha sex med någon av motsatt kön. Jag menar kanske inte att moralpredika, bara tänka hela tanken ut.

Tanken kommer ifrån artikeln ”Vad är ett värdigt liv?” i DN 15/3.

Hugo Lagercrantz berättar om en förälder till ett för tidigt fött barn som han mött.
– Pojken talade ganska normalt och spelade dataspel, men han led av ett svårt neurologiska handikapp och var väldigt klumpig och hjälplös. Mamman sade att hon älskade sin pojke, men att hon samtidigt kände att han förstört hennes liv. Pappan stack ifrån henne, hon fick inga fler barn och hennes yrkesliv förstördes.

Det är svårt att ha ord efter sådana ord, och det är mycket möjligt att det inte var så denna mamma skulle uttryckt sig själv, eller kanske bara den dan hon hade en riktigt dålig dag, och längtade efter att bara ”vara som alla andra” och den längtan kan vara stark.

Men oavsett om du visste att din man skulle lämna dig och din karriär gå åt skogen, skulle du ändå inte vilja se ditt barn leva allt vad han eller hon någonsin kan?!
Detta är hennes barn, hennes ”livsfrukt” – jag är helt övertygad om att varje kvinna, och kanske varje man också, har den instinkten att man vill göra allt för at tnästa generation i ens familj skall överleva. Låt os inte förneka den gåvan det är att kämpa för liv!

Man önskar ju också att både sjukvården och bekantskapskretsen skulle ställa och stötta upp inte bara på de fysiska behoven utan även på det relationella. Frågan ”Hur har ni det egentligen” kanske hade kunnat göra stor skillnad i denna familj, och kanske många andra.

– Samtidigt finns det förstås också föräldrar som trivs med situationen.

Säger Hugo Lagercrantz. Ett fantastiskt exempel på det kan vi läsa om här.

Min egen tanke blir att frågan innan sex inte bara blir:

  1. kan jag tänka mig att ha barn med den här mannen, utan även:
  2. kan jag tänka mig att ha ett funktionshindrat barn med den här mannen?

– annars kan jag behöva ställas inför valet att avsluta mitt barns liv, på grund av mitt eget beslut att göra det möjligt för ett barn att komma till världen.

Kommentera

