Är globaliseringen något positivt?

I huset där jag bor bor även elever på Lärjungaskolan här på Ungdom Med Uppgift. Vissa utav dem har bott här i fem månader och idag insåg jag att jag egentligen inte känner dem. Det kan finnas flera anledningar till det, men en av dem är att jag sutt mycket vid min dator för att hålla kontakt med vänner runt om i världen via mail, Facebook och Skype.

Då undrar jag, är globaliseringen, och att vi flyttar mer inom våra egna länder, något bra? Och motverkar eller medverkar kommunikations-teknikens framfart till nära relationer?

Jag har inga direkta svar till dessa frågor, men jag vill ändå ställa dem. På ett sätt är tekniken fantastisk – den gör det möjligt att hålla kontakt med människor som vi känner och som betyder mycket för oss, samtidigt så kan den hålla oss borta från människor i vår närhet, och det finns ju allt för många dåliga exempel på det…

Allt med måtta, eller hur är det? 🙂

Kommentera

