Tänk om det här vore din vän

Blev så ledsen när jag såg att ingen bloggat om detta. 11 pers har bloggat om frågan om Gud är socialdemokrat eller ej, och de må vara vettigt att diskutera, men att en dödshotad gravid kvinna tas från en psykavdelning för att avvisas är ju fruktansvärt, det går ju inte att greppa?!

Att över huvudtaget avvisa någon till Irak, med tanke på hur osäker situationen är där, är något jag inte förstår, men en gravid kvinna som blivit dödshotad av sin familj… Är det någon som tror att man kan gömma sig i en sådan kultur? Eller är någon så synisk att de vill skriva en muslimsk version på Romeo och Julia och ”behöver” äkta research?! Förlåt om jag överreagerar men jag tycker att det är fruktansvärt!

Jag har senaste året fått förmånen att lära känna flera kurdiska flyktingar i Sverige. De flesta har varit här ganska länge. De har gripande livshistorier från ett land som har varit trasigt hela deras liv. Hur kan vi, med ett välordnat land stänga våra gränser för människor i nöd? Varför förstår vi inte kraften i vår samhällstruktur, byggd på biblisk grund? Förstår vi  inte att det är en av skilnaderna, och något vi kan både dela med oss av och ha kvar?! Vi har så otroligt mycket att ge, och då menar jag inte bara pengar…

Jag vill uppmuntra alla att se om det finns någon chans att lära känna aslsökande eller invandrare, var och en i sin stad. Sitt ner och prata, dela livet. Inte bara för att ge men också för att ta emot – alla människor är Guds avbild och alla har mycket att ge. Nästa gång kanske det är din vän som riskerar att avvisas, men då kommer du att kämpa!

2 thoughts on “Tänk om det här vore din vän

  1. Hej!
    Jag har försökt att länka via Twingly till Dagen om detta (tydligen nåt fel på blogg.se) eftersom jag satt och skrev uppdateringar hela söndagen och jobbade med att dirigera Rapports team liksom andra media till Förvaret, psyket och hela tiden hade kontakt med Sazgar ända till dess att polisen tog hennes telefon.
    Läs gärna om mitt flyktingengagemang.
    Hälsningar Bengt Sjöberg i Filipstad

  2. Tack för att du bloggar om detta. Tänkvärt och beklämmande att ingen annan gjort det… Vad ska vi göra för att bryta apatin?

Kommentera

