Olika sätt att hantera saker

”Det har varit så svårt så jag har inte bett”

Så olika man kan reagera på saker.

Jag skall ärligt erkänna att jag inte alltid går direkt till Gud när något är svårt, men jag brukar komma dit, i alla fall senast när jag går och lägger mig. Då kan jag kapitulera och säga: ”Det här pallar jag inte Gud! Jag vet inte vad jag ska göra, vad har du för perspektiv på det här? Jag förstår inte!”

Men alla reagerar inte likadant. Några säger som detta citat här ovan. Varför är det så? Var är det som gör att några vänder sig från Gud och andra till Gud när livet är svårt? Är vi programmerade så? Går det att ändra på? Hur då i sådana fall?

Jag tror att det går att ändra, för jag tror att det mesta går att ändra. Vi kan inte bli perfekta i detta livet, men mycket i våra liv kan förändras till det bättre. Jag tror att det på många sätt handlar om val, inte för att det skulle vara enklare än något annat, men ändå att det handlar om något som vi kan välja att göra eller inte göra. Vi kan välja att vända oss till Gud och säga: ”Jag tycker att det här är riktigt skräp, men jag vet att Du har ett större perspektiv än vad jag har. Ser Du något positivt i det här, eller ser Du hur jag/vi kan ta oss ut ur det här? Finns det någon lösning? Hjälp!”

För Gud finns det ingen lista på förbjudna saker att prata om, inte med Honom i alla fall! 😉 Det är så viktigt att vi inte glömmer att till och med den store, och inom det bibliska folket så högt aktade, kung David var riktigt, riktigt ärlig mot Gud, både när det var svårt och när det var lätt! Han skrädde inte orden som vi skulle ha gjort, i alla fall om andra hör på. Men det gjorde inte David, och dessa ord har kommit med i vår heliga skrift. Det tror jag är bland annat  just för att han vände sig till Gud, alltid. Som kung David får också vi vända oss till Gud, jämt! Även om vi inte är glada, även om vi inte ser nån ljusning eller vet vad vi skall säga, eller ens vad vi vill att Han skall säga. Han vill oftast bara säga att Han älskar oss, inte bara vad vi skall göra…

Kommentera

