Demokratisk kyrka

Igår såg jag diskussionen efter ett inslag i Aktuellt mellan Dagens Elisabeth Sandlund och prästen och forskaren Ann-Louise Eriksson. Det nämndes bland annat att kyrkan är demokratisk och det som beslutas är bara att lyda eftersom Bibeln säger att vi skall lyda auktoriteter (men också att vi skall lyda Gud mer än människor).

Jag har tänkt en del på det. Demokratisk kyrka, vad innebär det?

Jag inser att med de mänskliga begränsningar som vi har så skräms jag av alternativen, t.ex. det som kallas apostoliskt ledarskap. Det blir så lätt fel.
Samtidigt så är det inte många församlingar där det politiska styret fungerar så bra heller. Mestadels på grund av olika målsättningar. Det är ju det som är den största utmaningen.

Men vill vi ha en demokratisk, politikerstyrd kyrka? Finns det några alternativ? Kan en så stor organisation som Svenska kyrkan välja sina ledare, liknande älstekårer i andra församlingar? Är det möjligt?

Vad är ett bibliskt ledarskap och hur kommer vi dit? Som jag nämnde så läste jag Timoteusbreven för ett tag sedan. Där kan vi läsa om hur en församling skall ledas. Och om alla fruktar Gud så tror jag att det skulle fungera. Frågan är hur vi styr ett samfund? När Bibeln skrevs hade de ju inte kommit så långt i organisationsutvecklingen. Den enda struktur jag kan se i de nytestamentliga kyrkorna, eller kyrkan, är de lokala ledarna och medjälparna, och de kringresande apostlarna/talarna. Vore det möjligt att gå tillbaka till en sådan struktur? Att platta till den fullständigt? Vore det bra? Jag tror att det är bra att vi ibland samlas till större tillställningar som stiftsdagar och liknande. Finns det något att lära av strukturen av Israels folk i Gamla Testamentet?

Kommentera

