Är Carola galen?

Som vi vet så är det ju många som åtminstone nån gång uttryckt att Carola Häggkvist är galen, både kända och okända människor.

Efter att ha kollat på några YouTube filmer med henne idag så funderar jag på varför. Visst, hon har, i alla fall på scenen, mer energi än de flesta, men det är ju inte en anledning att kalla henne galen.

Jag funderar på om det kan ha att göra med att Medel Svensson inte är van att se och höra bekännande kristna i tv? Det är ju sällan man hör människor med en så tydlig kristen tro, och en sådan självklarhet i tron som Carola uttrycker. Enda andra tillfällen jag kan minnas är dokumentärer som ofta är kritiska till tron eller i alla fall dem som bekänner den så självklart.

Så om det är så, varifrån kommer då denna situation? / Vems är felet att det är så?

Självklart har journalisterna en sida av detta, och det finns ibland en brist på respekt när det pratas om troende kristna i media. Det borde verkligen inte vara så, men jag tror också att vi kristna har ett ansvar där. Vad gör vi för att motverka detta?

Jag tror att vi ofta drar oss tillbaka och slickar våra sår i våra egna cirklar, och snackar om hur dåligt det är. Ärligt talat är det inte så? Var det inte så de flesta av oss reagerade i besvikelsen över den minimala rapporteringen om Jesusmanifestationen förra året?

Varför är det så att vi drar oss undan? Skäms vi? Skäms vi för vad som brukar sägas eller tror vi inte att det vi lever för är värt något för andra? Jag skriver detta som en ärlig fråga, även til mig själv och jag vet att jag många gånger har skämts, men det är mindre nu för tiden, för jag har lärt mig att det som är värt att leva för också är värt att dö för.

Vad kan vi göra åt det? Vi har lärt oss att två mejl till en tidning inte räcker om man vill ha bevakning, det handlar om kontakter och möten. Frimodighet och ödmjukhet samtidigt. Men det behövs även karriärsval. Kristna behöver finnas överalt i samhället – i företagen, i politiken, i media, i konsten och musiken, i skolan. Överallt och tro, inte bara på Gud utan också på oss själva, att vi är bra på det vi gör.

Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ, av hela ditt förstånd och av hela din kraftMark 12:30

Vi får tänka mer på det här, hur kan vi älska Gud med hela vårt förstånd?

Tillsist vill jag säga ett Tack till Carola, som jag inte tror är galen, trots rubriken, för att hon i alla situationer pekar på Gud och sin tillit till Honom. Tack för att du orkar Carola! Och tack för att du är ett föredöme i att vara den du är, var du än är! Tack!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s