Fred – vilken möjlighet!

I natt jag drömde något som jag aldrig drömt förrut.
Jag drömde det var fred på jord och alla krig var slut.
Jag drömde om en jättesal där statsmän satt på rad, så skrev de på ett konvolut och reste sig och sa:
Det finns inga soldater mer, det finns inga gevär och ingen känner längre till det ordet militär.
På gatorna gick folk omkring och drog från krog till krog, och alla drack varanrandra till och dansade och log.
Det finns inga soldater mer, det finns inga gevär och ingen känner längre till det ordet militär.

Ikväll sjöng jag denna sång på Internationella Caféet som Vasakyrkan har med en förening för asylsökande.

När fanns människor från Burundi, Iran, Kurdiska Irak, Kongo, Etiopien… You name it…

Det blev en väldigt speciell känsla att sjunga denna sång med dem, för de lever i krigets fasor. De flesta väntar på att få stanna i Sverige, eller skickas hem. Men de flesta tror inte att de skulle överleva i sina hemländer…

Det blev så starkt – OM den sången skulle vara en sanndröm så skulle alla deras problem vara lösta!

Jag kanske är naiv, det är jag nog i det här fallet, men jag kan bli så arg! Varför kan de inte bara ha det där mötet?? Varför måste alla vara så stolta och ha sådant maktbegär?? Det är ju så korkat, så dumt och så destruktivt! Så många av ”våra egna” får lida på grund av alla dessa konflikter!
Samtidigt så kan jag ju ärligt säga, att lite vill jag ju ha det som jag vill hadet i världen oxå, inte bara fred till varje pris. Det är ju det som är det svåra.

Samtidigt så får vi inte sluta kämpa och be, för fred och för våra asylsökande!
Jag är så tacksam för att jag får möta dessa människor, även om det är svårt och blir lite tyst ibland, så får man möta sådana människor, och bli berörd på ett sätt man aldrig skulle gjort annars…

Tack Gud för att så många människor vill komma till vårt land så att vi får välsigna dem och bli välsignade tillbaka!

Kommentera

