Jättebra blogg

Hej!

Via dagen hittade jag idag en jättebra blogg som jag hoppas att jag kommer fortsätta kunna läsa. Länken finns här brevid – Vardagstro och lite till.

Jag tror att jag såg denna kvinna på Oasmötet i Borås förra veckan – det är tyvärr så att det inte syns så många kvinnor med prästskjorta på sådana tillställningar.

Därför blev jag så glad, både när jag såg henne och framför allt nu när jag läst hennes blogg. Hon älskar Jesus som jag gör och tror att Bibeln är Guds ord!

Att jag känner så visar både på mina fördomar och den ”bibeltrogna” delen av Kyrkans misslyckande.
För många år sedan hörde jag en kommentar från en av Götebords mer stridbara kvinnliga präster att ”högkyrkligheten har ju de konservativa monopol på” (i ärlighetens namn är detta nog inte ett ordagrant citat men meningen var liknande). Det visade hennes sorg över att inte kunna uttrycka sig, eller röra sig i kretsar där Guds helighet framhålls på grund av sitt val att vara kvinna och präst. Då står ”män i kostym” i vägen för Guds ande att vara verksam i människors liv. Det är en sorg jag har burit med mig och den kommer upp nu när jag läser Liselotte Malmqvists blogg, fast nu vänds sorgen i glädje!

Hon har valt både den relation till Gud och den övertygelse Han ger OCH att vara kvinna och präst. Och att vara med i sammanhang där några ifrågasätter hennes kallelse – men delar kärnan – tron på Jesus som Herre och frälsare!

Jag ser fram emot att läsa mer av hennes blogg och hoppas att många kommer göra det samma!.

Kommentera

