Svensk politik idag

Med 265 mot 33 röstade riksdagen mot att även så kallade papperslösa ska ha rätt till sjukvård (DN). Bara MP och V röstade emot. KD röstade för. Efter att ha läst Maciej Zarembas debattartikel ”Ska läkaren bli bödel?” blev jag ännu mer förvånad över detta. Jag gick för första gången i mitt liv in på KD’s hemsida och möttes av rubriken: ”För ett schystare Sverige” och det kändes bara som ett slag i magen – schystare för vem??? Maciej Zaremba skriver att någon räknat ut att sjukvård för ”papperslösa” människor i Sverige skulle kosta 15 miljoner per år – en stor summa för en individ – men samtidigt är det en halv promille av budjeten.

Jag vet inte vad jag skall säga om det här, men det finns en skamkänsla i mig – att vi kan ta ett sådant beslut i ett så rikt land som Sverige! Det förvånar mig verkligen! Och det gör ont i mig. Än än gång sätter stoltheten (att vilja visa att man har rätt och makt över människors liv) stopp för människors lika värde och Guds hjärta för alla människor.

Det är gott att se att SU och andra säger att de inte kommer följa denna lag, jag hoppas att fler hoppar på det uppropet, men det är samtidigt våra folkvalda som har tagit detta beslut.

Eftersom jag har bestämt mig för att inte klaga (ovan är inte avsett som klagomål, snarare ett uttryck för bestörtning) så vill jag även ta med en positiv nyhet: Att vårdnadsbidraget gick igenom! Visst, 3000 kr i månaden är inte mycket, men det kan ge en möjlighet att för dem som vill stanna hemma med sina barn tills de är 3 år gamla. Det tycker jag är ett fantastiskt beslut! Hade det funnits på 70-talet är jag övertygad om att mina föräldrar inte satt mig hos dagmamma när jag var 11 månader… Även om det blev folk av mig där med!

Jag tycker att denna valfrihet är fantastisk och önskar att alla skall kunna se det som just det – en valfrihet!

God natt!

Kommentera

