Guds ekonomi

Goda nyheter!

Jag blev så glad av en nyhet som jag läste på Dagen.se idag! Den handlade om en pastor som gav 6 000 dollar till sin församling med villkoret att de skulle ge dem vidare.

Pengarna delades ut bland församlingsmedlemmarna. En kvinna tänkte: ”Hur ska jag kunna hjälpa en människa med fem dollar?” Resultatet blev att hon gav ”sina” fem dollar, och två kassar med mat, till någon som såg ut att behöve dem. Så bra! (så bra också av Dagen att skriva om detta!)

Jag tror verkligen att det är så Guds ekonomi fungerar – att en ger till en annan som ger till en tredje, och så får alla det de behöver! Det finns så många historier som berättar om detta! Som när jag skrev om hur jag fick möjlighet att åka till Jesusmanifestationen till exempel.

Jag önskar att vi alla skall vara så lyhörda till Gud och ge när Han lägger det på våra hjärtan, inte mer och inte mindre, även om det verkar knäppt i omvärldens ögon.

Uppdatering:
När jag kollade den givande församlingens hemsida blev jag påmind om något jag hörde i Afrika förra året:

Live to give, not to get! 

– Men det känns som om det skulle kunna bli ett eget blogginlägg…

2 thoughts on “Guds ekonomi

  1. Vad roligt att du använder uttrycket ”Guds ekonomi” (oeconomia theou, om jag minns rätt [grekiska] ) inom Ortodoxa Kyrkan, där det betyder ungefär ”Guds nåd”, i den meningen hur Gud handskas med, eller frälser mänskligheten:)

Kommentera

