Bojkotta Starbucks?

Enligt Dagen har en grupp kristna bestämt sig för att bojkotta Starbucks för deras nygamla logga. De tycker att den ser ut som en prostituerad kvinna och tycker att det är är extremt dålig smak. Att bilden sen föreställer en mytologisk siren (sjöjungfru) är en annan sak.

Flera har redan kommenterat vad det säger om tankarna hos dem som protesterar och jag kan inte annat än hålla med. Se Daniels och Christers inlägg om detta.

Vad som däremot upprör mig är att här finns det kristna som reagerar mot Starbucks, men mot deras logga och inte mot sättet de behandlar sina leverantörer – odlarna som odlar deras världsberömda kaffe. Jag tänker på innehållet i filmen Black Gold som jag såg för några veckor sedan. Den beskriver bland annat hur människor mår i det kaffeplantage i Etiopien som Starbucks köper sina bönor ifrån. Människor svälter för att Starbucks och andra betalar ca 1 kr per kilo (handsorterade) bönor. Hade de betalat 5 kr så hade alla kunnat äta sig mätta och barnen kunnat gå till skolan.

Det är snarare en sådan sak som skulle få mig att bojkotta Starbucks, men jag dricker ju inte kaffe i alla fall, och bor i ett land som mig veteligt än så länge inte har några utan Starbucks-caféer.

2 thoughts on “Bojkotta Starbucks?

  1. jag försökte läsa lite om bojkotten och googlade ”boycot starbucks” och det visade sig att det fanns flera grupper som ägnade sig åt detta. av mer eller mindre goda skäl – men bland annat av skäl som du anger. (men det är väl inte lika medialt, tyvärr)

  2. Hej Joel! Tack för att du kollade upp detta! Tyvärr har du nog rätt. Kaffe i allmänhet ligger ju många varmt om hjärtat, och kommer kanske lite väl nära när man inser vad som ligger bakom en kopp svart.

Kommentera

