Tacksam

Jag är så tacksam för det här att Gud alltid plockar upp oss, hur djupt det än känns att vi har fallit. Det kan ju se ut på väldigt många olika sätt, men det är alltid något som får det att vända. Det kan vara vänner som kommer förbi, en tanke, eller ibland bara lite tid som ger perspektiv. Till och med en god natts sömn kan göra skillnad.

Det är fantastiskt det här med att varje gång vi faller, så plockar Gud upp oss. Under förutsättningen att vi vill bli upplockade och vågar lyfta blicken och lita på Honom, vilket kan vara nog svårt när livet känns nattsvart. Jag bruka försöka jämföra alternativen – vad blir utkomsten av den här tanken som just nu snurrar i centrifugen som föreställer min hjärna? Är det något jag kan leva med eller något som rent av skulle få mig att vilja dö? Jag menar inte att överdramatisera utan bara försöka bena ut tankarna och se vilka konsekvenser de skulle få. Om jag då ser att den här tanken får mig att vilja gömma mig för resten av livet. Då inser jag ju att det här är inte en bra tanke, och så väljer jag motsatsen. Jag väljer Livet. 
Ofta behöver jag skriva ner mina tankar för att tänka lite lugnare (skriver inte så snabbt!) och då är det som om Gud får tala in sanning i situationen och jag får ett annat perspektiv. Sen gäller det att välja den tanke-väg som leder till livet!

Kommentera

