Lita på Gud

Jag har just varit på en jättebra undervisning!
Lovsången var oxå bra! Ärligt och rått, utan att vara avskalat! Gott med 6 pers i lovsångsbandet! I alla fall…

Det handlade om hur tar vi oss igenom svårigheter.
Om jag skall vara ärlig, och det kan jag ju vara här, så är min relation till kvällens talare en skräckblandad förtjusning! Jag tycker han är jättebra han utmanar mitt och mångas sätt att tänka, men ibland blir det för mycket, så jag var lite rädd inför kvällens möte. Förberede mig hemma att nu kan han säga ”för mycket”, nu kan jag bli sårad. När lovsången var så ärlig och öppen blev jag lite rädd och tänkte till Gud ”Hur skall det här gå? Kommer jag bli sårad nu?” För jag kan ju inte bara stänga mitt hjärta! Men kände att Gud gav frid – Det här kommer gå bra. Gud tar hand om det här. Och det gjorde Han! (Gud är trofast!) Talaren använde sin röst på sitt karaktäristiskt dramatiska sätt, som tyvärr inte går att gestalta i skrift, men det märks att de utmaningar han haft det senaste året har gjort honom mer ödmjuk och det gillar jag. Det gör det lättare att lyssna.
Exemplet Sam tog var ifrån 1 Mosebok kap. 14 då Mose står med Israels folk vid Röda havet och egyptiska armén kommer efter dem. Mänskligt sett var det verkligen omöjligt: Stor krigsmakt på ena sidan, vatten på andra och runt om sig en massa klagande människor! (”Fanns det inga gravar i Egypten…”)

Men trots detta ”mänskliga” visste Mose att Gud skulle ta hand om dem. Han sa ”Oroa er inte, ni skall få se Gud rädda er!” Han vågade fokusera på Gud, lyssna på Gud och lita på Gud!

Även om det låter tokigt så lyfte Mose ut sin hand och sin stav över vattnet – och det vek undan!

Israels folk blev räddat den dagen! Gud höll sitt löfte!

Jag tror att det är viktigt att vi påminner oss själva, varandra och Gud om Hans löften (Det står faktiskt så i Bibeln!). Han har lovat att vara med oss alla dagar intill tidens slut! Han har lovat att vara trofast och hålla det Han har lovat.

Vi behöver mata oss själva med Guds ord – för Guds ord är sanningen – och sanningen skall göra oss fria!

Amen!

God natt!

Kommentera

