"Himmel och helvete – Mord i Knutby" av Therese Cristiansson

”En ung sekulariseras svensk kvinna möter radikal gudstro” skulle man också kunna ha kallat denna bok. Den handlar nästan lika mycket om journalistens/författarinnans möte med Knutby Filadelfias medlemmar som om morden och mordförsöken och dess möjliga orsaker. Hon beskriver både domstolsförhandlingar och församlingens lärjungaskola med omsorg.

Jag valde att läsa denna bok dels för att mordet i Knutby är en stor händelse i svensk kristenhet och nutidshistoria, och för att jag inte var i Sverige när det hände och därför inte känt att jag haft någon riktig aning om vad som hänt.


Vad säger boken om den kultur den är skriven i?

Jag tror att det summeras bäst i ett citat från bokens förord. Det lyder, något förkortat: ”Jag, som många andra, häpnade över att det i Sverige fanns en sådan fanatisk kristen gudstro som i Knutby Filadelfia. Det här var unga människor … som av någon anledning hade ett starkt behov av att söka Gud. I Knutby Filadelfia blev det uppenbart att det andliga behovet, inte bara ‘jag vill må bra i själen-behovet’, utan behovet av en definierad Gud och sökandet efter livets egentliga mening, lever kvar i Sverige.” Hennes resonemang i helhet är ganska intressant, kanske särskilt om man tar med i sammanhanget att hon är reporter på en kvällstidning, och därför borde ha både en hel del koll och inflytande.


Vad har jag lärt mig av denna bok?

Dels har jag lärt mig mycket om morden och allt runt om kring, eftersom boken är mycket detaljrik. Hon gör en intressant och ganska ingående analys av Sara Svensson och eventuella orsaker till att det blev som det blev. Det känner jag så här lite i efterhand att jag bär med mig när jag möter unga flickor. Men det jag tyckte var mer intressant var inblicken i författarinnans bild av kristenheten i stort och Knutby Filadelfia i synnerhet. Hon har inte bara läst på om dessa människor, utan också besökt dem och gått deras lärjungaskola. Det är mycket intressant. Hon beskriver mycket av deras teologi, och reagerar ibland högljutt på saker som blir bra tankeställare för kristna, både i teologi och uttryckssätt.


Hur kan jag använda den förståelse jag fått i mitt arbete?

Det är svårt att säga något rent konkret, det är nog mer subtila saker. Några saker jag kan tänka mig är språket man använder med/till ”andligt ovana”. En annan sak är att hon såg deras värme och kärlek till varandra, och hur det verkade tilltala henne. Det är något vi aldrig får glömma, att Jesus befallt oss att älska alla, och att människor kommer att förstå vem Gud är genom det.

Jag tror också att ha läst denna bok kan tänkas påverka hur jag ser på/undersöker församlingar. Jag kommer nog vara mer vaksam och reagera mer på sekteristiska och osunda tendenser i framtiden.

Kommentera

