"Why bother with missions?" av Stephen Gaukroger

En bok om mission i dagens samhälle, inte bara med kakikostymer och myggnät.

Vad har denna bok lärt mig?

Den har lärt mig att det finns bra undervisning om mission, även utanför Strategic Frontiers och YWAM!

Det är så lätt att snöa in sig och tro att ”Vi är de enda som fattat”. Denna bok ett uppmuntrande bevis på motsatsen! Den beskriver mission på ett vettigt och utmanande sätt. Önskar att det skulle gå att översätta den eller skriva något snarlikt på svenska. En del exempel är lite för brittiska men det är lockande att kontakta förlaget och fråga vad man kan göra…

Boken beskriver vikten av att studera mission och missionärer i ett historiskt perspektiv. Vad har varit bra och vad har varit mindre bra?

Något jag fastnade speciellt för var stycket med en beskrivning av hur man på ett enkelt, och kärleksfullt, sätt kan förklara hur en kärleksfull Gud kan ”sända” människor till helvetet.

Hur kan jag använda den förståelse jag fått i mitt arbete?

Skulle vilja undervisa direkt från den! Nästan… Eller nej förresten, det försökte jag en gång och det gick inte så bra, men det berodde nog inte så mycket på boken som på min förberedelse…

Hur beskriver denna bok Gud och Hans karaktär?

God, kärleksfull, rättfärdig, den som leder och har omsorg om oss. Mycket biblisk bild av Gud.

På vilket sätt utmanar denna bok dig att växa som människa

Undervisningen om att vara en kristen med perspektiv på världen (world Christian) utmanar mig. Det finns så mycket smått och praktiskt att göra, och utmana andra att göra. Att, som författaren skriver, vara ”salt” för Jesus i vardagen, och i förhållande med ännu inte frälsta. Att i allmänhet prata mer om mission med kristna vänner. Mission är inget konstigt! Det är en självklar del av den kristna kyrkan!

Kommentera

