"Flickan och skulden – en bok om samhällets syn på våldtäkt" av Katarina Wennstam

Boken handlar om domstolsväsendets, polisväsendets och samhällets fördomar om våldtäkter, och bemötande av våldtäktsoffer. En skrämmande redogörelse av dagens människo- och kvinnosyn i Sverige.

Vad säger boken om den kultur den är skriven i?

Mycket. Författarinnan framstår som en kvinna av sin tid (f. 1973) med mycket starka åsikter och ”gå-på-ig” argumentation. Detta i stark kvällstidningsanda. Samtidigt backar hon upp sina argument med många utdrag ur domstolsregister och forskningsrapporter – för att göra det lätt för läsaren att, i källkritisk anda, gå till källorna (svensk nutidskultur).

Vad har jag lärt mig av denna bok?

Jag har lärt mig mycket om mina egna fördomar genom att läsa denna bok. Det är lätt att tänka: ”Men hon gjorde/klädde sig/sa/drack si och så….”Men om man tänker efter – vad säger det om vad som är ok eller inte?

Att ha sex med någon som inte vill det borde vara starkt motbjudande i sig självt!

En annan fråga är hur dessa argument står sig om man jämför med t.ex. rån? Har någon plånboken i en öppen jackficka kan det öka risken för att den blir stulen. Ja, men frågan kvarstår: Gör det förrövaren mindre skyldig?

Hur kan jag använda den förståelse jag fått i mitt arbete?

Jag hoppas ju att de människor jag möter inte har blivit utsatta för våldtäkt, men denna bok målar upp en annan bild av verkligheten än jag är van att se. Inte bara att våldtäkt är en verklighet för många, utan också en bild av skolan där könsord används som skällsord och allt för många människor (menar inte att vara dömande) som söker bekräftelse genom sex.

Jag skulle inte säga att boken är särskilt välskriven. Ibland blir den tragiskt nog långtråkig. Samtidigt håller jag med om det Aftonbladet skriver på framsidan av boken: ”Alla borde läsa den här boken.” Just därför att den är en beskrivning av Sverige idag, ett land i nöd, ett land där vi alla behöver Jesus!

Kommentera

