"En herrgårdssägen" av Selma Lagerlöf

I höstas valde jag att läsa ”En herrgårdssägen” av Selma Lagerlöf. Dels för att det är ett klassiskt svenskt verk och dels för att jag ville utmana min svenska språkkunskap lite och inte fastna i amerikanska direktöversättningar som jag så lätt hamnar i.

Vad säger boken om den kultur den är skriven i?

Väldigt mycket tror jag. Den gavs ut första gången 1889 och är alltså 126 år gammal. Den präglas av en kultur som är långt ifrån vår på många sätt. Dels samhällsstrukturen med herrefolk och tjänstefolk, dels begravningsseder, men framför allt hur medvetenheten om, och personifieringen av, ondskans makter beskrivs. De har namn och visar sig i drömmar och syner.

Vad har jag lärt mig av denna bok?

Bilden av Fru Sorg (s. 89ff). Inte för att jag nödvändigtvis tror att det finns en ond makt vid detta namn, men bilden av henne är så stark. Hur hon först får ett rum, men vill ha allt. Hur hon kuvar all glädje och kreativitet.

Bilden av psykisk sjukdom ”från insidan” – både Ingrids apatiska tillstånd i början av boken och Gunnar Hedes fobier och sinnesförvirring. Självklart är allt sådant individuellt och beskrivningen kan vara fel, men det har varit intressant att följa.

Hur kan jag använda den förståelse jag fått i mitt arbete?

Boken visar vikten av lärjungaträning enligt bibliska principer och andlig krigföring (att stå emot allt som bryter ner och förstör människor och jord), att leva medvetet.

Slutbudskapet i boken är: Kärleken övervinner allt. Att komma ihåg det gör skillnad i allt slags arbete!

Kommentera

