”Why It Matters that Jesus REALLY Rose”

Äntligen lyckades jag hitta tid, på min fikarast denna morgon (som nu med detta blogginlägg i ärlighetens nämn blir förlängd – får ta igen det sen), att läsa Tony Jones blogginlägg ”Why It Matters that Jesus REALLY Rose” som Kolportören länkade till på Twitter igår.

Jag tycker mycket om att diskutera, och höra vad andra människor tänker, även om det inte är ens i närheten av vad jag tycker, så länge det framförs på ett respektfullt sätt. Därför uppskattar jag Kolportörens och många andras tankar som jag ny kommit i kontakt med genom att jag Twittrar för Mission Adventures numera.

Det är altid spännande att följa någons länk så där, man vet aldrig riktigt var man hamnar. I dag blev det mer spännande än vad jag väntat mig.

Tony Jones, som jag inte alls känner till annars, börjar med att berätta att han inte blir inbjuden till evangeliska sammanhang så mycket numera, för att han står upp för hbt personers rättigheter (jag HATAR uttrycket hbt personer, det låter så kallt och hårt och nedvärderande att sätta ettikett på människor på det viset, men det är ju det uttryck som används). Det gör mig frustrerad att det kan få en del av kyrkan att reagera negativt att någon vill bemöta andra människor där de är. Men jag vet ju inte exakt hur Tony Jones uttalat sig, så jag kan inte säga så mycket om det i sak.

Sen fortsätter han med att berätta det som är titeln för inlägget – Varför det är så viktigt att Jesus VERKLIGEN uppstod fysiskt från det döda. Hans tankar kan sammanfattas i: var det verkligt då så är det verkligt nu. Om Jesus helade människor på riktigt och fysiskt då så kan Han göra det även idag. Detta är viktigt!

Det han skriver är helt sant och alltid underbart att höra sanningen proklameras! Jesus är sann och verksam idag precis som för 2000 år sedan!

Som avslutning kommer han till något jag funderat på länge – varför liberalismen aldrig kommer i små portioner utan alltid måste vara totalt emot det som den definierar som konservativt? Varför kan inte Gud få vara både verklig och stå upp för de små i sammhället – bara för att människor (män) missbrukat Hans namn till förtryck tidigare? Blir Gud gladare om vi gör Honom mindre stark för att nå de svaga? Behöver vi inte påminnas mer om Hans styrka och makt att förändra allt det i vår värld som är fel?!

Gud är inte svag, men Han älskar de svaga. Gud är stark och vill bryta ner allt som står upp emot Honom – allt såm är ont i den värld vi lever i. Och Han har makten att göra det!
Det påminner oss Påskdagens mirakel – att Jesus från Nasaret uppstod från det döda!

Amen!

Kommentera

